- Rozwój biznesu
Obsługa klienta_ki z niepełnosprawnościami
- Bądź naturalny_a i empatyczny_a
- Pytaj CZY POMÓC? i JAK POMÓC? A potem zastosuj się do udzielonych instrukcji
- Mów bezpośrednio do Klienta_ki, nie do osoby towarzyszącej / tłumacza_ki PJM
- Zapytaj dyskretnie czy Klient_ka chce być obsłużony_a poza kolejnością
- Pies-przewodnik może wejść do każdego sklepu, nie dotykaj go i nie mów do niego
KLIENT_KA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ RUCHU
- Zapewnij przestrzeń do swobodnego przemieszczania się w sklepie
- Podaj produkty, które klient_ka chce kupić, ale nie może do nich sięgnąć
- Nie chwytaj za części wózka, bez informacji jak możesz to zrobić
- Nie kładź nic na kolanach klienta_ki poruszającego_ej się na wózku, ani nie wieszaj nic na rączkach jego/jej wózka
KLIENT_KA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ WZROKU
- Używaj swobodnie zwrotów „Do widzenia” czy „Do zobaczenia”
- Udzielaj precyzyjnych wskazówek w dotarciu do kasy lub odpowiedniego regału
- Informuj Klienta_kę o wykonywanych czynnościach, unikaj długich przerw w wypowiedzi
- Nie zaskakuj klienta_ki, nie podchodź od tyłu
KLIENT_KA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ SŁUCHU
- Dostosuj sposób komunikacji do potrzeb Klienta_ki (np. korzystaj pętli indukcyjnej, pisz na kartce)
- Mów naturalnym tonem, nie krzycz, nie mów przesadnie wyraźnie lub wolno, nie zasłaniam ust
- Jeżeli nie możesz zrozumieć Klienta_ki, poproś o powtórzenie
- Nie używaj sformułowania głuchoniemy
KLIENT_KA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
- Używaj prostych zdań pojedynczych i upewnij się, czy Klient_ka prawidłowo je zrozumiał_a
- Zwracaj uwagę na tempo wypowiedzi, powtarzaj niektóre zdania
- Nie narzucaj swojego zdania Klientowi_ce, bądź cierpliwy_a i wyrozumiały_a
KLIENT_KA W SPEKTRUM AUTYZMU
- Szanuj sferę prywatną Klienta_ki (nie inicjuj kontaktu fizycznego, np. chwytania za dłoń, nie oczekuj patrzenia w oczy podczas rozmowy)
- Pamiętam, że zbyt dużo bodźców (hałas, światło) może być trudne dla Klienta_ki
- Staraj się nie żartować – Klient_ka w spektrum autyzmu może nie zrozumieć Twoich żartów