- Rozwój biznesu
„Obsługa klientek i klientów z niepełnosprawnościami”
Pytaj: CZY MOGĘ POMÓC? i JAK MOGĘ POMÓC?
A następnie zastosowanie instrukcji:
- Mów bezpośrednio do klienta lub klientki, nie do osoby towarzyszącej ani tłumacza PJM.
- Zapytaj dyskretnie, czy klient lub klientka chce być obsłużony(a) poza kolejnością.
- Pies przewodnik może wejść do każdego sklepu — nie dotykaj go i nie mów do niego
KLIENT LUB KLIENTKA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ RUCHU
- Zapewnij przestrzeń do swobodnego przemieszczania się w sklepie
- Podaj produkty, które klient_ka chce kupić, ale nie może do nich sięgnąć
- Nie chwytaj za części wózka, bez informacji jak możesz to zrobić
- Nie kładź nic na kolanach klienta_ki poruszającego_ej się na wózku, ani nie wieszaj nic na rączkach jego/jej wózka
KLIENT LUB KLIENTKA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ WZROKU
- Używaj swobodnie zwrotów „Do widzenia” czy „Do zobaczenia”
- Udzielaj precyzyjnych wskazówek w dotarciu do kasy lub odpowiedniego regału
- Informuj Klienta_kę o wykonywanych czynnościach, unikaj długich przerw w wypowiedzi
- Nie zaskakuj klienta_ki, nie podchodź od tyłu
KLIENT LUB KLIENTKA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ SŁUCHU
- Dostosuj sposób komunikacji do potrzeb Klienta_ki (np. korzystaj pętli indukcyjnej, pisz na kartce)
- Mów naturalnym tonem, nie krzycz, nie mów przesadnie wyraźnie lub wolno, nie zasłaniam ust
- Jeżeli nie możesz zrozumieć Klienta_ki, poproś o powtórzenie
- Nie używaj sformułowania głuchoniemy
KLIENT LUB KLIENTKA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
- Używaj prostych zdań pojedynczych i upewnij się, czy Klient_ka prawidłowo je zrozumiał_a
- Zwracaj uwagę na tempo wypowiedzi, powtarzaj niektóre zdania
- Nie narzucaj swojego zdania Klientowi_ce, bądź cierpliwy_a i wyrozumiały_a
KLIENT LUB KLIENTKA W SPEKTRUM AUTYZMU
- Szanuj sferę prywatną Klienta_ki (nie inicjuj kontaktu fizycznego, np. chwytania za dłoń, nie oczekuj patrzenia w oczy podczas rozmowy)
- Pamiętam, że zbyt dużo bodźców (hałas, światło) może być trudne dla
- Staraj się nie żartować – Klient_ka w spektrum autyzmu może nie zrozumieć Twoich żartów
Podsumowanie
Obsługa klienta z niepełnosprawnością wymaga empatii, zrozumienia oraz dostosowania sposobu komunikacji i pomocy do indywidualnych potrzeb. Kluczowe jest pytanie: „CZY MOGĘ POMÓC?” i „JAK MOGĘ POMÓC?” — to podstawowe zasady, które otwierają drogę do odpowiedniego wsparcia.
W przypadku klienta z niepełnosprawnością ruchu warto zadbać o przestrzeń do swobodnego przemieszczania się, oferować pomoc w sięgnięciu po produkty i unikać naruszania prywatnej przestrzeni, jak np. chwytania za wózek bez pozwolenia. Klient z niepełnosprawnością wzroku doceni precyzyjne wskazówki i informowanie o wykonywanych czynnościach, natomiast przy obsłudze osoby z niepełnosprawnością słuchu warto dostosować sposób komunikacji, np. poprzez pisanie na kartce lub korzystanie z pętli indukcyjnej.
W kontaktach z klientami z niepełnosprawnością intelektualną kluczowe jest stosowanie prostego języka, cierpliwość i upewnianie się, że komunikaty są zrozumiałe. Z kolei w przypadku klienta w spektrum autyzmu należy unikać kontaktu fizycznego, szanować przestrzeń osobistą i ograniczyć bodźce, takie jak hałas czy jaskrawe światło.
Każda z tych zasad podkreśla wagę indywidualnego podejścia do obsługi klienta z niepełnosprawnością. Warto pogłębić wiedzę, sięgając po kurs Sztuka skutecznej komunikacji, czyli jak wzmacniać relacje i współpracę poprzez znajomość typologii osobowości, który rozszerza tematykę komunikacji i dostosowania obsługi do różnorodnych typów klientów.