• Rozwój biznesu

Dlaczego warto zatrudniać osoby 50+? Oto najważniejsze korzyści dla pracodawcy

Brak ocen

Zespół Studium Przedsiębiorczości

Wyrażenie „młody, dynamiczny zespół” stało się bardzo popularnym frazesem obecnym w wielu ogłoszeniach o pracę. Czy jednak młodość zawsze jest atutem? W pracy niekoniecznie. Osoby 50+ często zmagają się z trudnościami w zakresie znalezienia zatrudnienia. Tymczasem mogą być niezwykle wartościowymi członkami zespołu. Dowiedz się, co możesz zyskać, decydując się na zatrudnienie osoby 50+! 

Zatrudnienie osoby 50+ – najważniejsze korzyści dla pracodawcy

Młodzi pracownicy często postrzegani są jako ci, którzy szybciej i chętniej się uczą. Praktyka pokazuje jednak, że nie do końca tak jest. Co prawda 20- i 30-latkowie faktycznie szybko przyswajają nowe informacje, ale też łatwiej się zniechęcają.  

Tymczasem pracownicy 50+ są zdeterminowani – są skłonni zdobywać nowe kwalifikacje, byle pozostać u dotychczasowego pracodawcy. Ponadto nie nudzą się równie szybko co młodsi koledzy i z zaangażowaniem wykonują swoje obowiązki. Zatrudnienie osób po 50. roku życia może Ci zatem przynieść wiele korzyści. Poniżej przedstawiamy te najważniejsze. 

Jakie doświadczenie wnoszą pracownicy 50+ do firmy?

Osoby 50+ są doświadczone w pracy zawodowej, a także w życiu. Podjęcie zatrudnienia w nowym miejscu, mimo iż może być stresujące lub mało komfortowe, tak naprawdę nie jest niczym nowym dla weterana na rynku pracy. Zazwyczaj wraz z doświadczeniem przychodzi wiele umiejętności związanych m.in. z komunikacją czy rozwiązywaniem konfliktów.  

W zależności od branży przydatne mogą być też zawodowe kontakty nowego pracownika. Osoby 50+ często bardzo dobrze radzą sobie również z szukaniem rozwiązań dla pojawiających się w pracy problemów. Dzięki doświadczeniu mogą mieć wiele trafnych pomysłów i sugestii. Często naturalnie wcielają się również w role mentorów i udzielają pozostałym członkom zespołu wsparcia w trudnych sytuacjach. 

Czy pracownicy 50+ są bardziej lojalni?

Mimo iż pracownicy starszej daty są gotowi na wyzwania, zazwyczaj z własnej woli nie są skłonni do zmiany pracodawcy. Cenią sobie bowiem stabilność i lubią działać w znajomym środowisku. Dlatego zatrudnienie osoby 50+ może być świetnym rozwiązaniem, jeśli chcesz zmniejszyć rotację pracowników.  

Osoba z pokolenia 50+ chętnie pozostanie w firmie jak najdłużej, podczas gdy młodsi często nieustannie rozglądają się na rynku pracy, mając nadzieję, że zawsze są w stanie znaleźć lepsze zatrudnienie. W przypadku starszych pracowników istnieje znacznie mniejsze ryzyko dobrowolnego odejścia, o pozwoli Ci zwiększyć stabilność zespołu. 

Jak wygląda dyspozycyjność pracownika po 50. roku życia?

20-latkowie traktują swój wolny czas jako świętość. 30-latkowie najczęściej mają rodziny, które wymagają od nich ogromnego zaangażowania. Tymczasem życie osób po pięćdziesiątce zwykle jest ustabilizowane i wolne od większych zobowiązań. Z tego powodu starsi pracownicy częściej są skłonni np. zostawać po godzinach, brać dodatkowe zmiany czy zastępstwa. Jeśli mają dzieci, zazwyczaj są one „odchowane” lub wręcz dorosłe, co oznacza zdecydowanie mniej zwolnień chorobowych na dzieci. Raczej nie musisz się też martwić o to, że osoba 50+ pójdzie na urlop rodzicielski. Z kolei urlop wypoczynkowy starszy pracownik chętniej zaplanuje poza sezonem wakacyjnym czy czasem szkolnych ferii. 

Jakie kompetencje miękkie wyróżniają osoby 50+ na rynku pracy?

Należysz do pracodawców, którzy ceną kompetencje miękkie na równi z konkretną wiedzą w danej dziedzinie? Zdecydowanie warto rozważyć zatrudnienie osób po 50. roku życia. Czas  tym przypadku działa na ich korzyść.  

Wiele kompetencji miękkich rozwija się bowiem wraz z doświadczeniem. Przebyte w przeszłości trudności mogą np. nauczyć sprawnego podejmowania decyzji, pracy pod presją i zachowania zimnej krwi w stresujących sytuacjach. Tego typu umiejętności mogą być natomiast bezcenne. 

Zatrudnienie osoby 50+ – jakie benefity oferuje państwo pracodawcom?

Korzyści z zatrudnienia osób po 50. roku życia mogą być też bardziej namacalne. Państwo oferuje bowiem pewne benefity pracodawcom, którzy zdecydują się wzbogacić swój zespół o starszych pracowników. Należą do nich: 

  • zwolnienie z konieczności opłacania składek na Fundusz Pracy za osoby w wieku przedemerytalnym (55 lat u kobiet i 60 u mężczyzn); 
  • ponoszenie kosztów zwolnienia lekarskiego osoby po 50. roku życia tylko przez 14 dni (w przypadku młodszych pracowników koszty leżą po stronie pracodawcy aż przez 33 dni) 
  • możliwość ubiegania się o dofinansowanie na wynagrodzenie pracownika przez okres 12 miesięcy, jeśli zatrudnisz bezrobotną osobę w wieku od 50 do 60 lat lub przez okres 24 miesięcy, jeśli zatrudnisz osobę, która ukończyła 60 lat. 

Zatrudnienie osoby 50+ może Ci zatem przynieść również wyraźne korzyści finansowe! 

Jeśli szukasz solidnego, doświadczonego i lojalnego pracownika, zdecydowanie warto rozglądać się w starszej grupie wiekowej. Warto pamiętać, że 50-latek może mieć przed sobą jeszcze nawet 20 lat aktywności zawodowej, a odpowiednio doceniony – na pewno chętnie pozostanie w Twojej firmie na długo.

Chcesz dowiedzieć się więcej o potencjale osób dojrzałych na rynku pracy? Sprawdź naszą najnowszą serię artykułów poświęconą zatrudnieniu i aktywizacji zawodowej osób 50+. Na początek polecamy szczególnie tekst: „Jak dojrzały wiek i doświadczenie mogą być atutem na rynku pracy?”

Przejdź do treści