- Rozwój biznesu
Kluczowe cechy skutecznego przywódcy

Sylwia z wykształcenia jest psychologiem – ukończyła Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, ze specjalizacjami psychologia biznesu oraz zarządzanie zmianą, obecnie pisze doktorat z zakresu charyzmy. Od ponad 20 lat specjalizuje się w prowadzeniu szkoleń i do tej pory przeszkoliła kilkanaście tysięcy liderów na całym świecie. Współpracuje głównie z korporacjami, a do grona jej klientów należą m.in. Amazon, Facebook, Google, Shell, Unilever, i wiele innych. Najchętniej wspiera liderów w rozwijaniu ich umiejętności empatycznego przywództwa, budowania autorytetu opartego na spójności i autentyczności oraz prowadzeniu tzw. „trudnych” rozmów. Autorka trzech książek, ekspert w Radiu ZET i telewizji TVN24. Według Forbesa jedna z najbardziej wpływowych kobiet na polskim LinkedIn.
Definicja przywódcy.
Przywódca ‒ jak sama nazwa wskazuje ‒ to osoba, która przewodzi innym, a więc prowadzi ich w konkretnym kierunku. Już z samej definicji wyłania się nam zatem pierwsza cecha skutecznego przywódcy, a mianowicie jasna wizja, która jest na tyle inspirująca i motywująca dla innych, że chcą w jej kierunku podążać. Przywódca to osoba, która ma pomysł, ideę, którą chce realizować, bo wierzy w jej sens i zasadność. Dobrze jest, żeby ten pomysł był nie tylko realny, ale i na tyle konkretny, że inni są go sobie w stanie wyobrazić. Najlepiej zaś byłoby, gdyby ludzie potrafili przełożyć sobie ten cel na swoje życie. Czyli idę za moim szefem i jego wizją, by zbudować solidną i uczciwą firmę, która będzie dawała klientom realną wartość, pytanie jednak: co z tego dla mnie? Czego ja się nauczę? Jak się rozwinę? Jakim człowiekiem się stanę? Chodzi bowiem o to, by umieć wzbudzić w ludziach motywację wewnętrzną, a więc robimy coś nie dlatego, że nam szef kazał, ale dlatego, że widzimy w tym i sens, i wartość, także dla samych siebie.
Spis treści:
Energia i zapał.
Kolejną ważną cechą skutecznego przywódcy jest energia. Energia, rozumiana jako pewien zapał do działania i przeświadczenie, że jeśli wszyscy zrobimy, co w naszej mocy, to osiągniemy zamierzony rezultat. Przywódca nie może być osobą, która wątpi w cel albo w ludzi. Przywódca wie, że z każdej sytuacji jest jakieś wyjście, i wie, że przeciwieństwem sukcesu nie jest porażka, ale brak działania. Robi więc wszystko, by skłonić ludzi do działania i jest w tym spójny i autentyczny. Nie ma bowiem skuteczniejszej metody, by kogoś inspirować do działania, jak samemu być wzorem tego działania. Jeśli oczekujemy punktualności, to jesteśmy wzorem punktualności. Jeśli oczekujemy uczciwości, to jesteśmy wzorem uczciwości. A jeśli oczekujemy wyjątkowej obsługi klienta, to swoim zachowaniem wobec klientów pokazujemy, co to znaczy wyjątkowa obsługa klienta.
Umiejętności komunikacyjne.
Skuteczny przywódca posiada także wyjątkowe umiejętności komunikacyjne. Potrafi wytłumaczyć, co ma być wykonane, po co i w jaki sposób ‒ tak, że nie ma pola do niedomówień. Większość konfliktów między ludźmi wynika z tego, że my myślimy, że oni myślą tak, jak my myślimy. Nie komunikujemy się więc ze sobą, bo zakładamy, że ktoś się domyśli. Inni ludzie nie potrafią czytać w naszych myślach, nie spełniają więc naszych oczekiwań ‒ i frustracja gwarantowana. Komunikacja to także umiejętność tłumaczenia zasadności pewnych działań, bo o ile dla szefa coś może być jasne i zrozumiałe, o tyle dla pracowników sensu może nie mieć. Wynika to z różnych perspektyw, które przyjmujemy w biznesie. Szef widzi las, pracownicy drzewa. Z perspektywy lasu czegoś (decyzji, zmiany, ograniczenia, niewygodnego wymagania) tłumaczyć nie trzeba, bo widzi się szerszy kontekst biznesowy. Z perspektywy drzew czegoś nie widać, a więc jest niechęć i opór, na przykład do zmian czy niewygodnych zadań.
Polecamy kurs: Sztuka skutecznej komunikacji, czyli jak wzmacniać relacje i współpracę poprzez znajomość typologii osobowości.
Sprawiedliwość w zespole.
Przywódca, by był skuteczny, musi także dbać o to, by zespół czuł się sprawiedliwie traktowany. Nic nie demotywuje bowiem tak, jak poczucie krzywdy wynikające z niesprawiedliwości. Ważna jest sprawiedliwość polegająca na tym, że jeśli ktoś pracuje dobrze, rzetelnie i uczciwie, to potrafimy szczerze i autentycznie za tę pracę mu podziękować. Nie chodzi o zachwyt i czerwony dywan, że ktoś w ogóle zaszczycił nas swoją obecnością i przyszedł do pracy. Chodzi o umiejętność powiedzenia, że dana praca po prostu nam się podoba, i umiejętność podziękowania za nią. Z drugiej strony sprawiedliwy szef potrafi reagować, gdy widzi, że ktoś do pracy się nie przykłada i zespół musi za niego wykonywać pracę. Pracownicy, którzy do pracy podchodzą poważnie i się do niej przykładają, potrzebują wiedzieć, że nie ma zgody na lenistwo i szef nie będzie przymykał oka na tych, którzy nie pracują i jeszcze swoje obowiązki zrzucają na innych. Poczucie krzywdy wynikające z tego, że widzi się, że jedyną nagrodą za ciężką pracę jest więcej pracy, potrafi skutecznie sfrustrować nawet najsilniej zmotywowane jednostki.
Dyskusja, czy przywódcą się rodzimy, czy stajemy, trwa od lat i nie ma w tym obszarze jednoznacznej decyzji. Na pewno wybrane cechy osobowości sprawiają, że niektórym jest łatwiej przyjmować rolę lidera. Nie zmienia to jednak faktu, że bycie liderem to przede wszystkim codzienna praca, by rozwijać umiejętności komunikacji, inspirowania i motywowania innych. Najważniejsze, aby rozmawiać z ludźmi, poznawać ich i rozumieć ich potrzeby, bo najlepsze, co możemy zrobić dla naszego zespołu, to podchodzić do ludzi indywidualnie, z ciekawością i pełnym szacunkiem.
FAQ
Jakie są najważniejsze cechy skutecznego przywódcy?
Skuteczny przywódca powinien posiadać kilka kluczowych cech:
- Jasną wizję – która jest inspirująca i motywująca dla innych, konkretną i przekładalną na życie pracowników
- Energię i zapał do działania – przekonanie, że cele można osiągnąć, oraz autentyczne wzorowanie pożądanych zachowań
- Wyjątkowe umiejętności komunikacyjne – zdolność jasnego tłumaczenia zadań, celów i kontekstu biznesowego
- Sprawiedliwość – umiejętność właściwego doceniania dobrej pracy i reagowania na jej brak
Jak przywódca powinien motywować zespół?
Skuteczna motywacja zespołu opiera się na kilku elementach:
- Wzbudzanie motywacji wewnętrznej – pomaganie pracownikom zrozumieć, co oni zyskają dzięki realizacji wizji przywódcy przywódcy
- Bycie wzorem do naśladowania – jeśli oczekujemy określonych zachowań (punktualność, uczciwość), sami musimy je demonstrować
- Jasne komunikowanie – tłumaczenie nie tylko „co” i „jak”, ale przede wszystkim „po co” – szerszego kontekstu biznesowego
- Sprawiedliwe traktowanie – docenianie dobrej pracy i reagowanie na jej brak, aby wszyscy czuli się sprawiedliwie traktowani