Po czym poznać że przyszedł czas na zmiany zawodowe
  • Pierwszy biznes

Podstawy marketingu – jak zacząć promować swój biznes? 

Brak ocen

Zespół Studium Przedsiębiorczości

Jeśli nadal wierzysz w to, że dobry produkt sprzeda się sam, czas przejrzeć na oczy. W czasach ogromnej konkurencji niezwykle trudno jest odnieść sukces bez odpowiedniej promocji. Dlatego każdy przedsiębiorca potrzebuje marketingu. Na czym to dokładnie polega? Od czego zacząć działania marketingowe w swojej firmie? Sprawdź!

Czym jest marketing? 

Pojęcie marketingu można objaśniać na wiele sposobów. Według  Petera Druckera „celem marketingu jest sprawić, żeby samo sprzedawanie nie było potrzebne”. Natomiast najpopularniejsza definicja stworzona przez Petera Kotlera (uważanego za ojca marketingu) mówi że: 

 „Marketing to zarządzanie korzystnymi, a więc przynoszącymi zysk relacjami z klientem. Celem marketingu jest wytworzenie określonych wartości dla klientów i otrzymywanie w zamian określonych wartości od klientów”. 

Z tej definicji wynika zatem, że marketing powinien się przede wszystkim zajmować zaspokajaniem potrzeb konsumentów. Ma to prowadzić do budowania z nimi relacji, a następnie zbierania plonów w postaci otrzymywanych od nich wartości. 

Jak wygląda proces marketingowy? 

W związku z tym proces marketingowy można podzielić na kilka kluczowych etapów. Są to: 

  1. zrozumienie rynku i potrzeb klientów, 
  1. stworzenie strategii marketingowej, 
  1. konstrukcja planu i programu marketingowego, 
  1. zbudowanie relacji i pozytywnych doświadczeń klientów, 
  1. pozyskanie wartości od klientów, a w ich wyniku wypracowanie zysków i kapitału. 

Należy przy tym mieć na uwadze, że efektywny marketing  uwzględnia korzyści zarówno dla biznesu, jak i dla klienta. Jego celem ma być nie tylko promowanie produktów czy usług, ale też budowanie silnej marki. To z kolei przekłada się na większe zaufanie konsumentów i pozwala budować z nimi trwałe relacje. 

Dlaczego warto inwestować w marketing? 

Jak już wspomniano, dobry marketing powinien bazować na konsumencie – jego potrzebach i preferencjach. Pozwoli Ci zatem zadbać o klienta i sprawić, że poczuje się zrozumiany oraz „zaopiekowany”. Marketing sprawi, że lepiej poznasz swojego klienta, a dzięki temu będziesz mógł skuteczniej się z nim komunikować i zaproponować mu ofertę, która go zainteresuje. Jednocześnie klient lepiej pozna Twój biznes, co ułatwi mu zaufanie Twojej marce i zachęci do stania się częścią Twojej społeczności. W efekcie wszyscy wygrywają – Twoi klienci są zadowoleni, a Ty zarabiasz i rozwijasz swój biznes! 

Marketing dla początkujących: od czego zacząć? 

Jak zbudować dobrą strategię marketingową, która będzie działać? Musisz skupić się na kilku kluczowych aspektach. 

  1. Badanie rynku 

Zanim zaczniesz działać na dobre, musisz rozeznać się na rynku. Nie da się prowadzić skutecznego marketingu, jeśli nie wiesz, co dokładnie sprzedajesz i dla kogo. Musisz też sprawdzić, kto jest Twoją konkurencją i w jaki sposób prowadzi swoje działania. Tylko wtedy będziesz mógł dostrzec, w jaki sposób Twoja oferta może się wyróżnić. 

  1. Segmentacja i profil klienta 

Koniecznie przyjrzyj się też klientom. Stwórz profil „modelowego” nabywcy Twojego produktu lub usługi, a najlepiej kilka tzw. person, które odpowiadają różnym segmentom rynku (przykładowo dietą pudełkową mogą być zainteresowane zarówno osoby dbające mocno o formę i sylwetkę, jak i np. zajęci pracownicy korporacji, którzy nie mają czasu przygotowywać dla siebie zdrowych posiłków oraz wiele innych grup odbiorców). Zdefiniuj swoje persony na podstawie nie tylko danych demograficznych czy geograficznych, ale przede wszystkim potrzeb, problemów i preferencji. To pomoże Ci odpowiednio dopasować przekaz marketingowy. 

  1. Zdefiniowanie celów 

Aby móc monitorować postępy i skuteczność działań, koniecznie musisz też określić swoje cele. Ważne, aby były one zgodne z koncepcją SMART, czyli konkretne (ang. Specific), mierzalne (Measurable), osiągalne (Achievable, istotne (Relevant), oraz określone w czasie (Time-bound). Nie wystarczy więc założyć, że np. zaczniesz reklamować się w mediach społecznościowych. Cel powinien określać ramy czasowe takiego działania, a także efekt, jaki ma przynieść (np. X wejść na stronę, X zamówień od nowych klientów itp.). 

  1. Marketing-mix 

Bardzo ważnym aspektem strategii marketingowej jest tzw. marketing mix. To kompozycja elementów, które pomogą Ci oddziaływać na otoczenie w spójny sposób. Wyróżnia się kilka koncepcji marketing-mix, takich jak 4P, 4C czy 7P. Nazwy te reprezentują różne kombinacje elementów. Przykładowo najpopularniejsza koncepcja 4P obejmuje produkt (Product), cenę (Price), dystrybucję (Place) i promocję (Promotion). 

  1. Plan marketingowy 

Gdy wypracujesz już strategię, przychodzi czas na plan marketingowy, czyli konkretne działania. Jego tworzenie polega przede wszystkim na dobraniu odpowiednich kanałów i metod komunikacji. Należy je dopasowywać do tego, czego poszukują i potrzebują klienci, a także w jaki sposób pozyskują konsumują informacje. 

Marketing, czyli budowanie relacji z klientami 

Powyżej znajdziesz zaledwie podstawy marketingu. Mamy jednak nadzieję, że pomoże Ci to zacząć działania w kierunku budowania trwałych i solidnych relacji z klientami oraz otworzy Ci drogę do rozwoju firmy. Pamiętaj, że wszystkie działania marketingowe powinny się skupiać na konsumencie – wówczas istnieje znacznie większa szansa, że przyniosą oczekiwane skutki. 
 

Przeczytaj także: 

Skip to content