• Rozwój biznesu

Obsługa klienta_ki z niepełnosprawnościami

5.00 (3)

Zespół Studium Przedsiębiorczości
  • Bądź naturalny_a i empatyczny_a
  • Pytaj CZY POMÓC? i JAK POMÓC? A potem zastosuj się do udzielonych instrukcji
  • Mów bezpośrednio do Klienta_ki, nie do osoby towarzyszącej / tłumacza_ki PJM
  • Zapytaj dyskretnie czy Klient_ka chce być obsłużony_a poza kolejnością
  • Pies-przewodnik może wejść do każdego sklepu, nie dotykaj go i nie mów do niego

KLIENT_KA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ RUCHU

  • Zapewnij przestrzeń do swobodnego przemieszczania się w sklepie
  • Podaj produkty, które klient_ka chce kupić, ale nie może do nich sięgnąć
  • Nie chwytaj za części wózka, bez informacji jak możesz to zrobić
  • Nie kładź nic na kolanach klienta_ki poruszającego_ej się na wózku, ani nie wieszaj nic na rączkach jego/jej wózka

KLIENT_KA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ WZROKU

  • Używaj swobodnie zwrotów „Do widzenia” czy „Do zobaczenia”
  • Udzielaj precyzyjnych wskazówek w dotarciu do kasy lub odpowiedniego regału
  • Informuj Klienta_kę o wykonywanych czynnościach, unikaj długich przerw w wypowiedzi
  • Nie zaskakuj klienta_ki, nie podchodź od tyłu

KLIENT_KA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ SŁUCHU

  • Dostosuj sposób komunikacji do potrzeb Klienta_ki (np. korzystaj pętli indukcyjnej, pisz na kartce)
  • Mów naturalnym tonem, nie krzycz, nie mów przesadnie wyraźnie lub wolno, nie zasłaniam ust
  • Jeżeli nie możesz zrozumieć Klienta_ki, poproś o powtórzenie
  • Nie używaj sformułowania głuchoniemy

KLIENT_KA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ

  • Używaj prostych zdań pojedynczych i upewnij się, czy Klient_ka prawidłowo je zrozumiał_a
  • Zwracaj uwagę na tempo wypowiedzi, powtarzaj niektóre zdania
  • Nie narzucaj swojego zdania Klientowi_ce, bądź cierpliwy_a i wyrozumiały_a

KLIENT_KA W SPEKTRUM AUTYZMU

  • Szanuj sferę prywatną Klienta_ki (nie inicjuj kontaktu fizycznego, np. chwytania za dłoń, nie oczekuj patrzenia w oczy podczas rozmowy)
  • Pamiętam, że zbyt dużo bodźców (hałas, światło) może być trudne dla Klienta_ki
  • Staraj się nie żartować – Klient_ka w spektrum autyzmu może nie zrozumieć Twoich żartów
Skip to content