• Cudzoziemcy w biznesie
  • Pierwszy biznes
  • Rozwój biznesu

Marketing we franczyzie – jakie daje korzyści? 

Brak ocen

Zespół Studium Przedsiębiorczości

Rozważasz wejście we franczyzę? Jak już pewnie wiesz, taki model biznesowy może dać Tobie wiele korzyści (jeśli chcesz uporządkować wiedzę – pisaliśmy o nich tutaj). Dziś przyjrzyjmy się jednej z nich nieco bliżej i powiemy Tobie jak wygląda i co może dać Ci marketing franczyzowy. 

Cytując klasyka  

Marketing to bardzo ważny obszar działań, o którym często początkujący przedsiębiorcy myślą na samym końcu. Tymczasem marketing to wszelkie procesy i działania, mające na celu promowanie naszego produktu czy usługi, a co za tym idzie samym – realizację naszych celów biznesowych. Cytując Philipa Kotlera – uznawanego za ojca marketingu – misją marketingu jest “zaspokajać potrzeby, osiągając zysk”1.  

Istnieje wiele rodzajów marketingu jak np. content marketing, social media marketing, marketing afiliacyjny, cyfrowy, partyzancki, polityczny…, ale o nich nie dzisiaj. Skupmy się na marketingu franczyzowym i korzyściach, jakie może dać Tobie jako przedsiębiorcy, który wchodzi we współpracę z  rozpoznawalną marką.  

Czym jest marketing franczyzowy? 

Marketing franczyzowy to działania promocyjne marki, które mają na celu budowanie świadomości i przychodów dla wszystkich przedsiębiorców (franczyzobiorców), które współpracują z franczyzodawcą. Silna i świadoma marka, która oferuje franczyzę, ma wypracowaną strategię marketingową, czyli swoisty drogowskaz, który wyznacza kierunki wszelkich działań promocyjnych. Dobra strategia musi przekładać się na osiąganie celów – którymi mogą być np. sprzedaż (zwiększanie przychodów), budowanie zasięgu czy świadomości marki, poprawa wizerunku czy budowanie ekspansji (np. poprzez pozyskiwanie kolejnych franczyzobiorców). Nad przyciąganiem nowych franczyzobiorców działa zespół skupiony wokół rozwoju franczyzy. Pozostałe działania (przyciągające klientów) należą do marketingu operacyjnego.  

Strategia to podstawa  

Dobrze opracowana strategia marketingowa, powinna być poprzedzona badaniami rynku, researchem, analizą potrzeb naszej grupy docelowej. Często jest to bardzo kosztowny proces, na który mniejsze firmy czy jednoosobowe działalności gospodarcze po prostu nie mogą sobie pozwolić.  Na podstawie analizy wyników badań firma wie, w jakim chce zmierzać kierunku, do kogo trafiać z przekazem, jakim językiem operować, w jakich kanałach komunikacji musi być obecna. Na tym etapie bada się także działania bezpośredniej konkurencji – to jak komunikuje się i jest postrzegana na rynku. Franczyzodawcy w strategiach marketingowych mają także jasno określone cele, misję i wizję swojej firmy, a także szacowane rezultaty swoich działań marketingowych. Po opracowaniu strategii marketingowej, nie mniejszym wyzwaniem jest jej wdrożenie w życie – wymaga ogromnego nakładu pracy oraz środków.  

Czy franczyzobiorca ma wpływ na marketing? 

Nie jest jednak tak, że to tylko franczyzodawca pracuje na rzecz budowania ogólnego postrzegania firmy i lojalności wobec marki. Ty, jako franczyzobiorca także masz wpływ na to, jak postrzegana jest cała sieć. Codziennie, obsługując każdego klienta wpływasz na to, jak Was widzi, jaką ma opinię o Waszym sklepie i całej sieci. 

Jako franczyzobiorca nabywasz także prawa do korzystania z wizerunku marki (posługiwania się nazwą, logo etc.) na warunkach określonych w umowie franczyzowej. Musisz dbać o utrzymywanie spójności marki, co dla klientów ma ogromne znaczenie. Nie możesz np. sam, bez zgody franczyzodawcy zaprojektować plakatu, który znacząco będzie odbiegał od tego, jak marka zazwyczaj się komunikuje. Klienci oczekują takich samych wrażeń w punktach styku z marką, bez względu np. na lokalizację sklepu czy jego przedsiębiorcę prowadzącego sklep. Możesz jednak podzielić się z franczyzodawcą swoimi doświadczeniami – w końcu to Ty obsługujesz klienta końcowego, rozmawiasz z nim, jesteś w stanie wyczuć jego potrzeby. Jeśli tylko masz możliwość – dziel się z centralą swoimi spostrzeżeniami i pomysłami.  

Zdarza się, że marketing franczyzowy zakłada jedynie nadanie ogólnych ram, którymi posługują się franczyzobiorcy w samodzielnym tworzeniu planu marketingu lokalnego. Niemiej jednak, tu też bardzo ważna jest spójność marki, o której zawsze musisz pamiętać. To istotne, ponieważ to franczyzodawca wypracował swoją pozycję i wizerunek, które przyciągają klientów.  

Skala, zasięg i budżet  

Aby sieć osiągnęła sukces musi mieć wysoką rozpoznawalność marki. To jeden z fundamentów budowania skali biznesu. Marka oferująca franczyzę musi mieć rozpoznawalną nazwę oraz logo i budować jak najszerszą świadomość wśród swoich grup docelowych. Efektywny marketing franczyzowy powinien być wielokanałowy – oznacza to, że nie skupia się jedynie na jednym środku przekazu. 

Duże sieci franczyzowe komunikują się w telewizji, prasie, internecie, radio, outdoorze i wielu innych kanałach. Mała czy średnia firma najczęściej nie dysponuje aż takim budżetem i musi stawiać jedynie niskobudżetowe działania np. tylko w sieci.  

Kto płaci za marketing we franczyzie?  

Nie zawsze jest tak, że to franczyzodawca ponosi 100% kosztów marketingowych. Niektóre franczyzy pobierają (czasem niemałe) opłaty marketingowe. Przykładem franczyzy, w której franczyzodawca nie pobiera żadnych dodatkowych opłat w celu współfinansowania marketingu, jest np. sieć Żabka. Nie musisz myśleć o promocji swojej firmy, ani zatrudniać specjalistów wykwalifikowanych w obszarze marketingu. To byłby niemały koszt.  

Pamiętaj – franczyza o ugruntowanej pozycji jak np. Żabka Polska daje Tobie wiele korzyści w obszarze marketingu, na które najpewniej nie mógłbyś sobie pozwolić jako przedsiębiorca działający pod własnym szyldem. Miej z tyłu głowy to, że przyświeca Wam wspólny cel – skalowanie biznesu i zwiększanie przychodów. Cytując kolejnego klasyka – gracie do jednej bramki!  

Skip to content