• Cudzoziemcy w biznesie
  • Pierwszy biznes

Jak nastawienie wpływa na sukces firmy? 

5.00 (3)

Zespół Studium Przedsiębiorczości

O sukcesie firmy decyduje wiele czynników takich jak np. posiadanie długoterminowej strategii, przewaga technologiczna, innowacyjny produkt. Marzeniem niemal każdego zarządzającego jest zwiększenie efektywności  i zaangażowania zespołu co wpłynie na sukces całej organizacji. 

Czym jest sukces? 

Słowo sukces pochodzi od łacińskiego słowa „succesus”, które oznacza powodzenie, triumf osiągniecie, czyli nie mniej nie więcej, jak pomyślny wynik działania. W tej definicji nie ma nic o szczęściu, uwarunkowaniach genetycznych czy charakterze. Wynika to z szeregu działań zgodnych z oczekiwaniami i wymagającymi wysiłku, wytrwałości i pomysłowości w realizacji celu. Można stwierdzić, że sukces jest niepewny, ale w sytuacji osiągnięcia celu towarzyszy poczucie satysfakcji i zadowolenia. 

Trudno określić wielkość sukcesu, bo to rzecz względna, ale pewnym, jest, że aby osiągnąć sukces trzeba mieć pewne predyspozycje osobowościowe i umiejętności, które pozwalają sprawnie działać.  

Jak połączyć sukces z nastawieniem? 

Nastawienie na sukces w biznesie to nie jest zwykły optymizm. To planowanie, działanie, adaptacja do zmieniających się warunków, wytrwałość i otwarta głowa na nowe perspektywy oraz, determinacja do uczenia się na błędach. Oprócz konkretnych działań w nastawieniu istotna jest głęboka wiara w korzystny rezultat naszych działań. 

Można odnieść wrażenie, że nastawienie zależy od nas samych tylko i wyłącznie.  
Z pewnością to spora jego część natomiast nie możemy zapominać też o otaczającym nas świecie, o informacjach z zewnątrz o nas i także wewnętrznych przekonaniach  
o sobie które nabyliśmy w trakcie życiowych doświadczeń, które składają się także na nastawienie.  

Wszelkie informacje, które do nas docierają, wpływają na nas, dlatego ważne jest, aby pozyskiwać z otoczenia głównie pozytywne. Jak twierdzi B Tracy w „Myśl inaczej – zmień swoje życie”, to pozytywne nastawienie zapewnia lepszą jakość życia, lepsze zdrowie. Więcej nam się chce działać i w związku z tym mamy większy też wpływ na otoczenie, które oddaje to dobro nam i zatacza koło. Identycznie ma się to do negatywnego mylenia, które również odbija się od otoczenia do nas. 

Pozytywne nastawienie a … 

Produktywność i komunikacja w zespole 

Pozytywne nastawienie do zadań pracowników w organizacji zwiększa produktywność pracowników i ich zaangażowanie w obowiązki. Idąc za tym co mówił B. Tracy, jest to samo nakręcająca się spirala, która przez pozytywne emocje wpływa na lepsze zarządzanie czasem, na większy entuzjazm i na zwiększenie inicjatyw we wprowadzeniu nowych rozwiązań. Dodatkowo w trudnościach, które występują przy wielu projektach pracownicy z takim nastawieniem, nie mają problemu z komunikowaniem się między sobą. Chcąc szybciej rozwiązać jakąś sytuację, otwierają się na pomysły innych, zadają pytania, a to wspiera kreatywność, innowacyjność rozwiązań i jest kluczowe dla rozwoju firmy.  

Motywacja i zaangażowanie zespołu  o warto? 

Wpływ przełożonego na pracowników jest związany z jego nastawieniem do zadań i do kierowania całym zespołem. Liderzy, którzy wykazują pozytywne podejście, dają odpowiedzi zwrotne budujące dalsze działania pracowników, inspirują ich do osiągania lepszych wyników. Nastawienie budujące zaufanie, zwiększenie lojalności swoich pracowników zmniejsza rotację w firmie i przekłada się na biznes wprost jako reduktor kosztów np. wdrożenia kolejnej osoby.   

Odporność na stres i wyzwania

  • Liderzy zespołów i ich pracownicy, pracując w środowisku z pozytywnym nastawieniem, są lepiej przystosowani do zarządzania swoim stresem i wyzwaniami. Trudności, jakie napotykają, są tylko elementem całego procesu i nie traktują ich jako porażek, tylko jako stała część procesu, który na końcu uwieczni sukces projektu. 
  • W obliczu większych kryzysów organizacyjnych widać, że pracownicy z pozytywnym nastawieniem wierzą też w to, co robią i starają się bardziej zapanować nad trudnościami, będąc tym samym kluczowym czynnikiem w budowaniu długoterminowego sukcesu.  
  • Pesymistyczna wersja zakładałaby, rotację pracowników w sytuacji stresu i porzucanie pracy w obliczu stresu i uciekanie się od obowiązków.  

Trenowanie pozytywnego nastawienia – czy to jest możliwe?  

Myślimy praktycznie przez większość doby, wykonując niektóre czynności, robimy je automatycznie, ale mimo wszystko możemy nawet przy tych czynnościach stwierdzić, że angażujemy nasz mózg. 

Z jednej strony mamy wpływ na nasze myśli, ale są sytuacje gdzie, zbaczają w zupełnie nieznanym nam kierunku i trudno jest nam wrócić na „dobre tory”. Czy myślenie pozytywne można wytrenować? Nie jest to łatwa praca, ale efekty mogą być spektakularne.  

  

Wyobraź sobie taką sytuację. Realizujesz projekt i masz go przedstawić u klienta,  
u którego jeszcze nie byłaś. Nie znasz warunków lokalowych, ilości osób na spotkaniu. Jednak powtarzasz jak mantrę: będzie dobrze, będzie dobrze, będzie dobrze. Spontanicznie pakujesz torbę, bierzesz laptopa, notatki, kilka folderów dla klienta i już. Liczysz, że pozytywne nastawienie wystarczy.  

Okazuje się, że w pośpiechu nie spakowałaś ładowarki, a laptop jest na wyczerpaniu, folderów masz tylko kilka, a osób na spotkaniu jest kilkanaście i na koszuli są plamy  
z kawy wypitej w pośpiechu. 

Gdy do pozytywnego nastawienia dodamy odpowiednie działanie, to będziemy spokojni i nawet jeśli zaskoczy nas coś nieprzewidzianego, to nie popsuje to prezentacji, bo zabierzesz koszulę na zmianę, ładowarkę i odpowiednią ilość ofert. Mało tego wcześniej dopytasz o te i inne szczegóły. Teraz, nawet gdyby zdarzyło się coś nieprzewidywalnego, to nie popsuje Ci to prezentacji, bo dostosujesz się do nowych warunków. 

Wszystkie wyżej wymienione kwestie dotyczące zarządzania są mało ważne jeśli, sami nie zdecydujemy się na pozytywne nastawienie. Wymaga to świadomego mentalnego treningu, który przestawi nasz tok myślenia 

Poniżej kilka punktów, nad którymi warto popracować, aby mieć pozytywne nastawienie w biznesie: 

  • Myślenie długoterminowe – planuj i wyznaczaj realne, ale śmiałe cele, dzięki temu, nawet jeśli mierzymy wyżej, to łatwiej będzie nam się motywować. Do tego wyobrażaj sobie i myśl, co zrobisz, jak ten cel zrealizujesz jak to wpłynie na rozwój Twojej firmy.  
  • Korzystaj z pomocy – jeśli jest obszar w prowadzeniu firmy, którego nie lubisz to albo deleguj innym pracownikom, albo poszukaj rozwiązania poza firmą. Nie lubisz rozliczeń – dobre biuro księgowe to dobra inwestycja. Wówczas skupisz się na prowadzeniu swojej firmy i tym, co Cię w niej pasjonuje. 
  • Bądź wdzięczny za to, co masz – pomyśl o podstawowych rzeczach w życiu, jakie masz zapewnione – dach nad głową, rodzina przyjaciele, praca. Takie wydawałoby się podstawy, są szalenie ważne, bo zapewniają komfort pracy  
    z jednej strony, a z drugiej ustawiają Cię w pozycji już wygranej i zmieniają myślenie, jeśli wiesz, że część pracuje jeszcze na życiową bazę.  
  • Wyłącz narzekanie – bardzo trudne, szczególnie jeśli otaczasz się ludźmi, którzy widzą szklankę do połowy pustą. To, w jakim jesteś środowisku, często determinuje myślenie i nastawienie. Jeśli przebywasz wśród osób narzekających, że mają tak ciężko w życiu, w pracy to sam przeniesiesz ich emocje na siebie. Co to znaczy ciężko w życiu? Trzeba szukać rozwiązań, a nie stwierdzać ogólne niepowodzenia, które dołują, a nie podnoszą na duchu.  

Pozytywne nastawienie w biznesie to nie tylko kwestia osobowości, ale także strategiczny element, który znacząco wpływa na sukces firmy. Sprzyja lepszej komunikacji, zwiększa motywację, produktywność i wzmacnia odporność na stres  
i wyzwania. Warto włączyć pozytywne myślenie, też dlatego, że uruchamia otwartość na wyzwania, łatwiej będzie spojrzeć szerzej na problemy i elastyczniej podchodzić do zmian. Oczywiście takie „złapanie” pozytywnego nastawienia nie jest proste, ale jak już się uda, prowadzenie biznesu będzie łatwiejsze. 

Skip to content