• Cudzoziemcy w biznesie
  • Pierwszy biznes

Analiza rynku i konkurencji – na czym polega? Dlaczego warto ją przeprowadzać? 

5.00 (3)

Zespół Studium Przedsiębiorczości

Żadna firma nie działa w próżni. Jako przedsiębiorca jesteś otoczony nie tylko klientami, ale również innymi firmami, z których niektóre mogą mieć bardzo podobne cele i założenia do Twoich. Prawidłowo przeprowadzona analiza tego, jak wygląda rynek, pomoże Ci podejmować trafne decyzje, redukować ryzyko popełniania błędów strategicznych i wypracować przewagę konkurencyjną. Chcesz odnieść sukces? Dowiedz się, jak analizować rynek! 

Czym jest analiza rynku i konkurencji?  

Analiza rynku jest przeprowadzana w celu ustalenia wpływu czynników zewnętrznych oraz wewnętrznych na sytuację przedsiębiorstwa na rynku. Pod tym pojęciem kryją się różne czynności pozwalające lepiej zrozumieć pewne mechanizmy i procesy rynkowe. Dzięki analizie rynku możesz m.in. opracować właściwą strategię rozwoju i dopasować swoją działalność do potrzeb konsumentów. 

Natomiast analiza konkurencji odnosi się do innych podmiotów działających na rynku. Pozwala zrozumieć, jakie strategie stosują firmy konkurujące z Twoją oraz zidentyfikować swoje przewagi konkurencyjne, jak również słabe strony oferty. Dzięki analizie konkurencji lepiej zrozumiesz swoich klientów, zdobędziesz cenne informacje, które pomogą Ci dopracować ofertę oraz znajdziesz sposoby, dzięki którym będziesz mógł się wyróżnić. 

Kto i kiedy powinien przeprowadzać analizę rynku i konkurencji? 

Analiza rynku i konkurencji jest niezbędna dla każdego biznesu. Przeprowadza się ją przede wszystkim przed rozpoczęciem działalności oraz wprowadzeniem nowego produktu lub usługi na rynek. Warto jednak systematycznie przyglądać się rynkowi i konkurencji, ponieważ realia cały czas się zmieniają. Aby nadążyć za potrzebami konsumentów i wymaganiami rynku, musisz cały czas obserwować bieżącą sytuację i wyciągać z niej wnioski. 

Analiza rynku i konkurencji – dlaczego warto? 

Analiza rynku i konkurencji dostarcza ogromną ilość cennych informacji, które pomogą zwiększyć Twoje szanse na sukces. Pozwala bowiem na: 

  • lepsze zrozumienie środowiska rynkowego – ułatwia zrozumienie trendów, preferencji klientów i regulacji, a w efekcie dostosowanie strategii biznesowej do zmieniających się warunków; 
  • identyfikację potencjalnych zagrożeń – pozwala wskazać istniejących i potencjalnych konkurentów oraz zrozumieć ich strategie i działania, a tym samym lepiej przygotować się do rywalizacji z nimi na rynku; 
  • odkrywanie luk rynkowych – analiza rynku może pomóc w odkryciu niezaspokojonych potrzeb; dzięki temu możesz stać się pierwszym przedsiębiorcą działającym w danym obszarze i automatycznie zdobyć przewagę; 
  • lepsze zrozumienie klientów – dzięki analizie lepiej zrozumiesz potrzeby, preferencje i oczekiwania klientów, a dzięki temu odpowiednio dopasujesz swoją ofertę oraz strategię komunikacji; 
  • optymalizację strategii marketingowej – na podstawie informacji uzyskanych przy analizie rynku i konkurencji można lepiej dopasować grupę docelową, sposoby komunikacji i promocji czy politykę cenową; 
  • wsparcie procesu podejmowania decyzji – analiza rynku i konkurencji pozwoli Ci trafniej decydować w takich sprawach jak wprowadzenie nowego produktu, ekspansja na nowe rynki czy zmiana strategii marketingowej; 
  • monitorowanie wyników – regularna analiza pozwala badać m.in. efektywność strategii biznesowej oraz szybko reagować na zmiany na rynku i w otoczeniu konkurencyjnym. 

Analiza rynku i konkurencji: jak to robić? 

Analizę rynku i konkurencji przeprowadza się za pomocą rozmaitych narzędzi. Warto je ze sobą łączyć, aby móc uzyskać kompletny obraz sytuacji rynkowej. Jakie są popularne metody analizy rynku i konkurencji? 

  • Analiza SWOT – identyfikuje silne i słabe strony przedsiębiorstwa oraz szanse i zagrożenia, jakie go dotyczą. Analizuje wszystkie czynniki mające wpływ na sytuację strategiczną przedsiębiorstwa. 
  • 5 sił Portera – to metoda służąca do badania mikrootoczenia firmy, która pozwala poznać strukturę oraz zweryfikować potencjał sektora, do którego przedsiębiorca ma zamiar wejść. Model polega na ocenie siły oddziaływania nabywców oraz dostawców na przedsiębiorstwo, natężenia walki konkurencyjnej w sektorze oraz groźby pojawienia się nowych producentów czy substytutów. 
  • Badania marketingowe – ta metoda pozwala na pozyskanie informacji bezpośrednio od klientów oraz innych uczestników rynku (dystrybutorów, producentów itp.). Badania marketingowe można podzielić na jakościowe i ilościowe, a zakres stosowanych metod jest bardzo szeroki: to m.in. ankiety, badania opinii, wywiady grupowe, wywiady indywidualne, analiza danych statystycznych itp. 
  • Analiza trendów rynkowych – polega na śledzeniu trendów rynkowych, takich jak zmiany technologiczne, społeczne, ekonomiczne i polityczne. Ich analiza pomaga m.in. w identyfikacji szans i zagrożeń na rynku. 

Identyfikacja segmentów rynku – pozwala podzielić konsumentów na grupy charakteryzujące się podobnymi potrzebami i oczekiwaniami. Dzięki temu łatwiej jest dopasować swoją ofertę oraz przekaz marketingowy do potrzeb grupy docelowej. 

Analiza rynku i konkurencji: podsumowanie 

Dogłębna analiza rynku i konkurencji może skutecznie przyczynić się do sukcesu Twojej firmy. Powinno się ją przeprowadzać przed założeniem firmy lub wprowadzeniem nowego produktu czy usługi, ale też w trakcie działalności – dzięki temu uzyskasz pewność, że trzymasz rękę na pulsie i nie dasz się wyprzedzić konkurencji. 

Skip to content