• Cudzoziemcy w biznesie
  • Rozwój biznesu

5 kroków jak przejść z etatu na własny biznes?  

Brak ocen

Zespół Studium Przedsiębiorczości

Zastanawiasz się, jakby to było, gdybyś został swoim szefem i założył własną firmę? Wśród naszych czytelników jest sporo osób, które być może zastanawiają się, czy nie odejść z etatu i przejść na własny biznes? Przejście na „swoje” to odważna decyzja, która wymaga starannego planowania i przygotowania. 

Oto 5 kroków, które pomogą Ci dokonać wyboru i być może zmiany swojej drogi. 

Krok 1 

Zastanów się, dlaczego chcesz założyć własną firmę? 

W kultowej książce „Zacznij od dlaczego?” Simona Sineka autor zachęca do ciągłego zadawania pytania, dlaczego by wyznaczyć dokładny i precyzyjny powód działania.   

Do czego to doprowadzi? Do otwarcia na nowe pomysły i do odniesienia długotrwałego sukcesu. Nie odnajdziemy kierunku działania, ale powód, który stoi na końcu bardzo ważnego pytania, dlaczego chcę otworzyć własną firmę ? 

Nim będziesz już w wirze formalności związanych z założeniem firmy, zrób sobie proste ćwiczenie i napisz na kartce powody zmiany drogi. Dzięki temu łatwiej będzie Ci ocenić, czy droga przedsiębiorcy pozwoli zaspokoić Ci potrzeby, których nie zaspokaja etat. 

Pytanie, dlaczego to pytanie o motywy podjęcia decyzji. Jednak równolegle do tego musisz zastanowić się nad tym, co chcesz, osiągnąć jeśli zdecydujesz się na swój biznes.  

Krok 2 

Jakie są Twoje wartości 

Pytanie, dlaczego to pytanie o motywy podjęcia decyzji. Krokiem następnym jest refleksja nad tym, co chcesz osiągnąć, planując taką decyzję. Twoje osobiste wartości będą determinować Twój sposób działania i odpowiedź na to pytanie pozwoli Ci uniknąć wielu rozczarowań. 

Pytania pomocnicze, które mogą ułatwić Ci określenie wartości to np. 

1. Co jest dla Ciebie ważne w życiu? 

2. Jakich potrzeb nie zaspokaja praca na etacie i czy zaspokoi je własna firma? 

3. Czy jesteś gotowy na zmiany na rynku i momenty rutyny ? 

4. Jaki będą wyglądać Twoje relacje z bliskimi, jeśli założysz firmę? 

5. Czego chcesz się nauczyć, mając firmę? 

6. Czy zakładam firmę, bo jestem dobry w tym, co robię? 

Te na pierwszy rzut oka miękkie pytania doprowadzą Cię do twardych wniosków i jeszcze bardziej uzupełnią odpowiedź o sam motyw założenia działalności. 

Powiedzmy, że na pytanie o zaspokojenie potrzeb wiesz, że potrzeba niezależności to coś, czego brakuje Ci w pracy na etacie. Lubisz być kowalem własnego losu i chcesz być swoim szefem – to w takim razie dobry kierunek. Jednak w każdej euforii jest odcień szarości i tu mogą być to sytuacje, że ilość decyzji, jaką musisz podjąć, może Cię przytłoczyć, rutyny związane z płaceniem należności i poddaniem się systemowi podatkowemu nie są niezależnością a powinnością właśnie. Dlatego warto podkreślić, że oprócz twardych wniosków jest jeszcze model sytuacji nieidealnej i warto się na to nastawić. 

Krok 3 

Model biznesowy. Zastanów się czym, będziesz się dokładnie zajmować? 

Oznacza to branżę, w której będziesz działać. Może to być dotychczasowa branża, w której działasz, ale chcesz być freelancerem. Może to być też zupełnie inna działalność związana z np. z Twoim hobby. 

Model biznesowy pokazuje jak przełożyć pomysł na konkretne działania. Jest to odpowiedź na rynek, czyli kto i dlaczego będzie Ci płacić za usługi. Pokazuje, że Twoja firma, korzystając ze swoich kompetencji i zasobów, będzie wytwarzać dla klienta unikalną wartość, za którą on będzie chciał zapłacić. To właśnie ta unikalna wartość, big idea determinuje wybory klientów co w mocno konkurencyjnym świecie, jest kluczem do sukcesu firmy. 

Pomysł na firmę to jedno, ale konfrontacja z rynkiem i popytem to konkretna odpowiedź. Bez obaw nie chodzi o to, że pomysł musi być ekstremalnie innowacyjny, unikalny i wyjątkowy. Nie! On musi odnieść się do konkretnej potrzeby. Przykład? Proszę bardzo. Wszyscy ludzie jedzą. To fakt. Czy otworzenie sklepu spożywczego, nawet jeśli w okolicy są inne to błąd? W żadnym wypadku. Im większy klient będzie miał wybór miejsc, gdzie dokona zakupów, tym lepiej. 

Jeśli to właśnie ten model biznesowy jest dla Ciebie, a czujesz, że potrzeba Ci wsparcia, dobrym wyjściem jest franczyza. To model wspierający przedsiębiorczość często  
z benefitami jak: wyposażony sklep, niski wkład własny, pakiet szkoleń wprowadzający w meandry przedsiębiorczości, ale i systemy rozliczeń i wiele, wiele innych benefitów. 

Krok 4 

Zaplanuj finanse Twojej firmy. 

Gdy wybrałeś już model firmy i zastanów się nad tym, ile musisz zainwestować  
w otwarcie swojego biznesu. Czy jest Ci potrzebny lokal, sprzęt do prowadzenia firmy, oprogramowanie? Część z tych wydatków jest jednorazowa, ale część jest stała dlatego jak np. czynsz za lokal, rachunki za media, podatki, ZUS. 

Zastanów się, czy wszystko, czego potrzebujesz, musi być z pierwszej ręki.  Być może warto zakupić używany sprzęt. By odpowiedzieć sobie na te dylematy, określ dokładnie kapitał do inwestycji. Jeśli okaże się, że np. wspomniane wcześniej otwarcie sklepu spożywczego od podstaw jest zbyt drogie i jest za dużo niewiadomych, to na pomoc przychodzi franczyza. Jest to sprawdzony model biznesowy i często z małym wkładem własnym i wsparciem. 

Bez względu na to, jaki model wybierzesz, ważnym elementem w tym kroku są Twoje dochody. 

Odpowiedz sobie na te kilka pytań: 

• co dokładnie będziesz oferować-wskaż już konkretny asortyment 

• czy na wszystkich produktach lub usługach będziesz mieć taki sam zysk 

• czy są produkty i usługi sezonowe 

•jaką będziesz miał marżę na produktach 

• co z dostawami produktów – czy będziesz sam je przywozić, czy podpiszesz umowy  
z dostawcami i na jakich warunkach 

Na tej podstawie będziesz mógł określić na przykładzie nawet symulacji kilku klientów, czy dobrze przemyślałeś asortyment i ceny, czy jednak musisz jeszcze przeanalizować finansowe punkty przyszłej firmy. 

Krok 5 

Dobry plan marketingowy 

Czy firma jest początkująca, czy jest to już ugruntowana pozycja, to warto mieć przemyślaną strategię pozyskiwania klientów?  Konkurencja na wielu polach działalności jest duża dlatego, warto pomyśleć o marketingu i skutecznej reklamie tego, co oferujecie. 

Czasy gdzie produkt sam się obroni, minęły bezpowrotnie i jeśli nie zadbamy o to, aby klient o nim usłyszał to mało prawdopodobne, że o nim usłyszy. 

Wybór reklam jest nieograniczony od social mediów przez miejsca, gdzie przebywają Twoi klienci jak komunikacja miejska, siłownie, centra handlowe. Budżety są jednak ograniczone, jak i czas dotarcia do potencjalnych klientów także. 

Na tym etapie musisz przemyśleć: 

• kto jest Twoją grupą docelową – dane demograficzne, zainteresowania, cele, marzenia, plany 

• co wyróżni Twój produkt na tle innych i jak to zaprezentujesz 

• co będzie najlepszym kanałem komunikacji dla Twojej grupy klientów oraz Twojego produktu – czy działania online, czy może stacjonarne. 

To jedynie wstępne pytania, które pomogą Ci się nakierować na dobre tory. Z całą pewnością jest tu duże pole do popisu i eksperymentów, aby dotrzeć do z produktem do swoich klientów. Może to być największe wyzwanie – swój produkt możesz świetnie znać, ale zainteresowanie nim klientów to sztuka, aby ich przekonać, że warto wybrać go od Ciebie. 

Na koniec to jednak musisz sobie dać sprawę z tego, że decyzja, przed którą obecnie stoisz to wybranie bardzo jasnej drogi działania, dlatego warto, abyś moment startu działalności dobrze przemyślał.  Nie musisz robić tego natychmiast. Warto, abyś dał sobie czas i wybrał moment, kiedy będziesz gotowy.  

Jeśli wszystkie z 5 kroków przemyślałeś   i jesteś gotowy na wyzwania, to założenie firmy jest pierwszym krokiem do realizacji Twoich celów! 

Skip to content