• Pierwszy biznes

Najczęstsze błędy podczas szukania nowej pracy i jak ich unikać?  

Brak ocen

Natalia Bogdan

Natalia Bogdan – założycielka i prezeska agencji pracy Jobhouse, ekspertka rynku pracy, headhunterka z ponad 18-letnim doświadczeniem, wykładowczyni akademicka, zdobywczyni tytułu Bizneswoman Roku, influencerka HR. Prywatnie mama Nelli i Alexandra oraz właścicielka rodezjana o wdzięcznym imieniu Rodo. 

Na co dzień łączy ludzi – najlepszych pracowników z najlepszymi pracodawcami. Przez 14 lat działalności Jobhouse wraz z zespołem pomogła ponad 600 firmom i 15 000 kandydatom. Stworzyła organizację, która łączy w sobie zwinność małej firmy oraz standardy międzynarodowych korporacji. 

Poszukiwanie nowej pracy to nie sprint, ale maraton. Wymaga strategii, wytrwałości i unikania pułapek, w które wpada wielu kandydatów. Warto wiedzieć, jak je ominąć i dzięki temu zwiększyć swoje szanse na wymarzoną pracę. 

W poszukaniu pracy ważne jest, aby wyznaczać sobie realne cele, monitorować postępy i celebrować każde, nawet najmniejsze zwycięstwo. To pomaga, by nie poddać się po drodze. 

Określ jasno swój cel zawodowy 

Jeśli nie wiesz, czego chcesz, szukanie pracy i przeglądanie ofert nie będzie skuteczne. Brak jasno sprecyzowanego celu zawodowego spowoduje, że tylko stracisz czas na aplikacje, które i tak nie przyniosą efektów. Dlatego zanim zaczniesz wysyłać CV, zadaj sobie kilka pytań:  

  • Co sprawia, że spełniam się zawodowo?  
  • Na jakim stanowisku mogę wykorzystać swoje kluczowe umiejętności?  
  • Co w pracy sprawia mi największą satysfakcję? 
  • Czy jest branża, która szczególnie mnie pociąga? 
  • Jaki styl pracy odpowiada mi najbardziej – niezależność, praca w zespole, możliwość pracy zdalnej?  

Wypisz dwie, trzy konkretne role, na które chcesz aplikować i skoncentruj się tylko na nich. Możesz też stworzyć swoją „mapę zawodową”. Na środku wpisz swój wymarzony cel, a wokół niego umiejętności, doświadczenia i wartości, które mogą Cię do niego doprowadzić. Dzięki temu łatwiej skupisz się na właściwych ofertach pracy. 

Jeśli zdecydujesz się na zmianę branży, przygotuj plan nauki nowych umiejętności – kurs online, zdobycie certyfikatu lub nawiązanie kontaktu z właściwymi osobami. Zastanów się też nad możliwością zdobycia doświadczenia w nowym obszarze, korzystając z wolontariatu, stażu lub krótkoterminowego zlecenia.   

Dopasuj CV do oferty  

Uniwersalne CV wysyłane w odpowiedzi na różne ogłoszenia, to jeden z najczęstszych błędów, jakie popełniają osoby szukające pracy. Idealne CV powinno być nie tylko czytelne i uporządkowane, ale też dopasowane do konkretnej oferty. Dzięki temu zwiększasz szanse na zdobycie pracy, na której Ci zależy. 

Przeanalizuj wymagania z ogłoszenia i uwzględnij w CV kluczowe słowa i umiejętności, które pracodawca wskazał na dane stanowisko. Jeśli w ogłoszeniu jest wymagana umiejętność zarządzania zespołem, zadbaj o to, by w sekcji „Doświadczenie zawodowe” pojawiły się odpowiednie przykłady twoich doświadczeń w tej dziedzinie.  

Pamiętaj, dokumenty aplikacyjne powinny jasno pokazywać, że wiesz, do jakiej firmy i na jakie stanowisko aplikujesz. Dlatego za każdym razem wprowadź drobne zmiany w swoim CV. Podkreśl osiągnięcia, które pasują do wymagań danego pracodawcy, i użyj słów kluczowych z ogłoszenia. 

Przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej 

Nic nie psuje pierwszego wrażenia na rozmowie kwalifikacyjnej bardziej niż nieprzygotowany kandydat. Rekruterzy zawsze wyczuwają, kiedy nie wiesz, czym zajmuje się firma albo odpowiadasz na pytania ogólnikowo. To sygnał, że nie traktujesz sprawy poważnie.  

Przed rozmową sprawdź jaką historię, misję i wartości ma firma, do której aplikujesz. Dowiedz się, co wyróżnia ją na rynku i jakie są największe wyzwania w branży, w której działa. Zapoznaj się z wymaganiami na Twoje stanowisko. Dzięki temu pokażesz, że doskonale rozumiesz, czego się od Ciebie oczekuje. Nie bój się też zadawania pytań. To świetna okazja, by pokazać swoje zaangażowanie. Mogą to być pytania typu: 

  • Jakie są najważniejsze wyzwania, z którymi mierzy się osoba na tym stanowisku?  
  • Jak wygląda proces onboardingowy w firmie? 
  • Jakie są możliwości rozwoju zawodowego w waszej firmie? 

Pokaż, że zależy Ci na tej konkretnej pracy. Pamiętaj też, by dostosować strój do sytuacji (nawet, jeśli rozmowa kwalifikacyjna odbywa się online lub aplikujesz na stanowisko w branży kreatywnej), kontroluj mowę ciała (utrzymuj kontakt wzrokowy, unikaj nerwowych ruchów), słuchaj aktywnie i nie przerywaj. 

Aktywizuj się w social mediach 

Jeśli szukasz pracy i jesteś osobą mało aktywną w social mediach, rozważ założenie konta na LinkedIn. To platforma, na której rekruterzy bardzo często szukają (i sprawdzają) potencjalnych kandydatów. Własny profil na LinkedIn może być twoim CV i portfolio w jednym. Szkoda rezygnować z takiej szansy.   

Nie poddawaj się po pierwszych niepowodzeniach 

Nie ma się co oszukiwać – szukanie pracy to często długi i zniechęcający proces, a każda odrzucona aplikacja może mocno podkopać wiarę w siebie. Dlatego nie poddawaj się i każdą odmowę staraj się potraktować jak lekcję. Po nieudanej rozmowie napisz do rekrutera z prośbą o informację zwrotną – jest szansa, że dzięki temu dowiesz się, co możesz poprawić w przyszłości. W poszukiwaniach pracy ważna jest też regularność. Ustaw sobie dzienny „limit działań” – np. wysyłka trzech aplikacji, kontakt z dwoma osobami na LinkedIn i udział w jednym webinarze branżowym. 

Powodzenia! 

Skip to content