• Pierwszy biznes
  • Rozwój biznesu

Jak napisać dobre ogłoszenie o pracę? 

Brak ocen

Zespół Studium Przedsiębiorczości

Dobrze dobrany zespół może mieć ogromny wpływ na sukces Twojego biznesu. Tymczasem znalezienie idealnego pracownika na każde stanowisko wcale nie jest łatwe. Jak napisać ogłoszenie o pracę, aby przyciągnąć właściwych kandydatów? Na co zwracać uwagę? Sprawdź i zwiększ skuteczność swojej rekrutacji! 

Skuteczne ogłoszenie o pracę – podstawy 

Jeśli chcesz, aby Twoje ogłoszenie o pracę było skuteczne, musisz przede wszystkim sam określić, co to dla Ciebie oznacza. Innymi słowy, konieczne jest zdefiniowanie celów publikacji takiego ogłoszenia. Kogo szukasz? Czy jest to konkretny specjalista? A może zależy Ci po prostu na dużej liczbie odpowiedzi na anons? Dopiero gdy jasno to określisz, będzie możliwe skonstruowanie skutecznego ogłoszenia, które zadziała jednocześnie jako pierwszy „filtr” rekrutacji i ułatwi Ci znalezienie idealnego kandydata. 

Jak napisać ogłoszenie o pracę – krok po kroku 

Gdy wiesz już, jakie są Twoje potrzeby, oczekiwania i cele, możesz przejść do pisania ogłoszenia. Ważne, aby znalazło się w nim kilka kluczowych elementów, które pomogą przyciągnąć właściwych kandydatów. Jakie to elementy? 

  1. Opis Twojej firmy 

W ogłoszeniu warto po pierwsze krótko przedstawić Twoją firmę – podać jej nazwę i wyjaśnić czym się zajmuje. Warto też wspomnieć, czym się wyróżnia (np. jakie są jej osiągnięcia lub jakie możliwości rozwoju zapewnia swoim pracownikom). Kandydaci coraz częściej zwracają bowiem uwagę na takie rzeczy. 

Bardzo ważne jest również wskazanie lokalizacji stanowiska pracy – statystyki wskazują, że liczba odpowiedzi na ogłoszenia, które ją zawierają, jest większa. Dla pracowników duże znaczenie ma czas spędzony na dojazdach, dlatego możesz też dodać informacje o parkingach lub opcjach dojazdu komunikacją miejską. 

  1. Oczekiwania wobec przyszłego pracownika 

Następnie należy nazwać oferowane stanowisko pracy oraz przedstawić obowiązujące na nim wymagania. Należy przy tym uwzględnić: 

  • wymagane wykształcenie (poziom, kierunek studiów itp.), 
  • potwierdzone umiejętności (np. certyfikaty), 
  • znajomość języków obcych, 
  • dysponowanie prawem jazdy określonych kategorii, 
  • znajomość konkretnych programów komputerowych, systemów, maszyn itp., 
  • doświadczenie na podobnym stanowisku lub w określonej branży wraz z oczekiwanym stażem. 

Ogłoszenie, oprócz kompetencji wymaganych (bez których pracownik nie będzie w stanie wykonywać prawidłowo swoich obowiązków na danych stanowisku), może zawierać kompetencje „mile widziane”, które należy wyszczególnić osobno. Możesz także wskazać, jakich umiejętności „miękkich” lub typu osobowości oczekujesz od pracownika. Pamiętaj jednak, by lista wymagań nie była zbyt rozbudowana – skup się na tym, co faktycznie będzie potrzebne w pracy na danym stanowisku. 

  1. Opis stanowiska i zakresu obowiązków 

Ważnym elementem jest także opis oferowanego stanowiska. Wskaż, jakie dokładnie obowiązki wchodzą w jego zakres. Pomoże to kandydatom ocenić, czy widzą się na danym stanowisku i czy poradzą sobie z powierzonymi zadaniami. Dzięki temu również stanie się łatwiejsze rozpoznanie, kogo dokładnie szukasz. 

  1. Warunki zatrudnienia 

Jaki rodzaj umowy oferujesz? Jaki jest wymiar i godziny pracy? Jakie jest wynagrodzenie? Wszystkie te informacje są kluczowe dla Twojego przyszłego pracownika i wpływają na atrakcyjność oferty. Postaraj się je wskazać możliwie jak najdokładniej. Warto mieć na uwadze, że kandydaci zdecydowanie oczekują podania w ogłoszeniu informacji o wynagrodzeniu. Nie musi ona być konkretna – równie dobrze sprawdzą się „widełki” płacowe. Może to być dobre rozwiązanie, jeśli jesteś otwarty na kandydatów z różnymi poziomami kompetencji. 

Podanie wynagrodzenia w ogłoszeniu jest korzystne także dla Ciebie! W ten sposób już na wstępie „odsiejesz” kandydatów, którzy mają zbyt wygórowane oczekiwania płacowe i dzięki temu zaoszczędzisz swój czas. Natomiast osoby, którym odpowiada proponowane wynagrodzenie na pewno chętniej wyślą swoje zgłoszenie. To da Ci z kolei szerszy wybór. 

W tej części możesz też zawrzeć dodatkowe „przynęty” dla pracowników, czyli benefity pozapłacowe, takie jak np. możliwość pracy zdalnej, prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie na życie, służbowe narzędzia do pracy (laptop, telefon, samochód), zniżki na produkty firmy, dofinansowanie do dojazdów do pracy itp. 

Czego unikać w ogłoszeniu o pracę? 

Wiesz już, jak napisać ogłoszenie o pracę, ale warto też pamiętać o rzeczach, których należy unikać. Do popularnych błędów należą: 

  • zbyt ogólne informacje – np. brak nazwy firmy i konkretnego opisu obowiązków; 
  • stosowanie frazesów – takich jak „młody, dynamiczny zespół” czy „atrakcyjne wynagrodzenie”; 
  • brak widełek płacowych – przez to możesz utracić naprawdę dobrych kandydatów, którzy często pomijają ogłoszenia bez wskazanego wynagrodzenia; 
  • błędna, niezrozumiała lub myląca nazwa stanowiska – powinna się pokrywać z funkcją, jaką będzie pełnić w firmie nowy pracownik; 
  • brak CTA – na końcu ogłoszenia koniecznie zastosuj call to action, czyli wezwanie do działania (np. „Dołącz do naszego zespołu!”), które zachęci kandydata do wysłania zgłoszenia. 

Na koniec przeczytaj jeszcze dokładnie swoje ogłoszenie o pracę i zastanów się, czy sam byś na nie odpowiedział. Dobrym pomysłem może być także skonsultowanie go z osobą trzecią, np. członkiem rodziny. Upewnij się też, że nie ma w nim błędów ortograficznych, gramatycznych czy językowych! 

oże jej przetrwać trudności, a być może nawet odnaleźć nową, lepszą i bardziej satysfakcjonującą, drogę zawodową. 

Przeczytaj także: 

Kluczowe kompetencje potrzebne na współczesnym rynku pracy

Mądra kontrola kosztów

Nowe Kody PKD

Skip to content