• Cudzoziemcy w biznesie

Jak efektywnie współpracować w zespole międzykulturowym?

Brak ocen

Mateusz Wonorski

Tetiana Hrytsyk

Trenerka, konsultantka kariery oraz koordynatorka projektów szkoleniowo-rekrutacyjnych. Specjalizuje się w tematyce różnorodności i inkluzji, różnic międzykulturowych oraz rozwoju zawodowego. Dzięki swojemu doświadczeniu i praktycznej wiedzy, pomoże Ci przejść przez cały proces – od rekrutacji, przez wdrożenie, aż po budowanie silnego, zróżnicowanego zespołu.

W praktyce biznesowej zespoły różnorodne kulturowo są coraz powszechniejsze. Pracownicy z różnych krajów wnoszą do firmy dużą wartość. Korzyści są wymierne: lepsze wyniki biznesowe, większa kreatywność i innowacyjność, budowanie nowoczesnej i otwartej firmy.

Współpraca jako element kultury organizacyjnej 

Osiągnięcie wymienionych korzyści wiąże się z umiejętnością efektywnej współpracy w zespole różnorodnym kulturowo. Dziś współpraca staje się elementem kultury organizacyjnej, jedną z wartości nadrzędnych świadomie zarządzanych organizacji. Zbudowanie efektywnej współpracy w zespole międzykulturowym nie będzie możliwe bez otwartości, chęci i zaangażowania zarówno ze strony nowego pracownika, jak i osoby liderskiej oraz całego zespołu.

Współpraca zespołowa a role w organizacji

W zależności od naszej roli w organizacji, współpraca zespołowa może przybierać różne formy, a za jej efekty jest odpowiedzialna każda z osób współpracujących. Niezmiennie celem współpracy jest osiągnięcie zamierzonych wyników, a kluczem do sukcesu nie jest eliminowanie różnic, lecz ich poznanie oraz budowanie kompetencji międzykulturowych – umiejętności efektywnego działania w różnych kontekstach kulturowych oraz we współpracy z osobami o rożnym pochodzeniu. 

Motywacja osób odmiennych kulturowo

Na wstępie zaznaczę, że osoby odmienna kulturowo, które dołączają do zespołów homogenicznych, są zainteresowane w swojej integracji w nowym miejscu pracy. Wiele zależy od tego na jakim etapie integracji w nowym kraju przebywają oraz jakie są ich wcześniejsze doświadczenia. Często są nastawione na rozwój, mają motywację i chęć przyswojenia nowej wiedzy, nawet pod presją czasu. Świadome są tego, że muszą dać z siebie 100%, aby się odnaleźć w nowym środowisku, poznać współpracowników, liderów oraz zasady funkcjonowania i współpracy w firmie. Otwartość zespołu na współpracę, udzielenie informacji zwrotnej i poszanowanie różnorodności tylko wzmacnia ich motywację i chęć do działania.

Rola osób liderskich w zespole międzykulturowym

Lider/liderka jest wzorem do naśladowania dla całego zespołu. Zachowania osoby na stanowisku liderskim bardzo często decydują o tym, czy zespół będzie otwarty na współpracę z osobą odmienną kulturowo.

  • Jeśli lider/liderka wierzy w potencjał nowo zrekrutowanej osoby, wspiera, udziela informacji zwrotnej, motywuje, są spore szanse, że nowa osoba znajdzie wspólny język z całym zespołem.
  • Nie mniej ważna jest praca z zespołem – stała ekipa również potrzebuję jasnych sygnałów od lidera/liderki. Zespół chce mieć poczucie, że te same zasady obowiązują każdą osobę, niezależnie od pochodzenia, a wszyscy są traktowani sprawiedliwie i z szacunkiem, wspierani w rozwoju i integracji w miejscu pracy.
  • Osoby liderskie mają realny wpływ na rozwój organizacji, mogą proponować rozwiązania mające praktyczne przełożenie na budowanie kultury włączającej, zwalczanie uprzedzeń i stereotypów w miejscu pracy.

Wsparcie zespołu w budowaniu świadomości

Budowania świadomości, swojej oraz zespołu, zwalczanie stereotypów i uprzedzeń są tak samo ważne, jak konkretne działania edukacyjne, np. mające na celu wyposażenie zespołu w wiedzę dotyczącą różnic kulturowych. Poznanie konkretnego tła kulturowego pomaga liderowi/liderce i zespołowi lepiej poznać i zrozumieć styl pracy nowej osoby odmiennej kulturowo. Dobrze zaplanowane i przemyślane działania edukacyjne, w odpowiedzi na potrzeby, wniosą konkretne praktyczne rozwiązania, wzmocnią współpracę i relacje w zespole, co finalnie przełoży się na realizację celów organizacji.

Bezpieczeństwo psychologiczne w zespole międzykulturowym 

Osoba liderska poprzez codzienne działania ma realny wpływ na wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa psychologicznego u pracowników. Jeśli słucha z empatia, uważnością i otwartością, tworzy bezpieczną przestrzeń do dzielenia się wyzwaniami, pomysłami i sukcesami, realnie docenia i wspiera, pokazując, że perspektywa pracowników jest ważna i cenna, zespół jest w stanie podołać nowym wyzwaniom i realizować cele we współpracy i zgodzie ze sobą. 

Rola indywidualnych pracowników

Sukces zespołu wielokulturowego zależy od aktywności i postawy każdej osoby. Poprzez swoje codzienne działania indywidualny pracownik nie tylko akceptuje różnorodność, ale ją współtworzy.

  • Podchodząc do współpracy z nową osobą z otwartością, bez oceniania, unikając stereotypów i uprzedzeń indywidualny pracownik nie tylko lepiej pozna osobę odmienną kulturowa, jej styl pracy, ale też osiągnie swoje cele, które są elementem celów zespołowych. 
  • Zadając pytania w sytuacjach nie zrozumiałych oraz przy możliwych nieporozumieniach pokazuje otwartość i chęć lepszego zrozumienia sytuacji oraz podjęcia stosownych działań.
  • Spotykając się z nietypowym stylem pracy czy komunikacji, zakłada pozytywne intencje, wykazując się zrozumieniem, że za takim zachowaniem może stać inna norma kulturowa, a nie zła wola lub brak kompetencji.

Drobne gesty mają duże znaczenie

Każdy z nas ma realny wpływ na budowanie dobrej atmosfery w miejscu pracy. Zapraszając nową osobę na wspólną kawę czy lunch, pomagając w zrozumieniu codziennych rytuałów w miejscu pracy oraz „niepisanych„ zasad działających w firmie (np. dotyczących przekazywania sobie informacji, projektów, korzystania ze sprzętów etc.) pokazujemy naszą otwartość na współpracę.

Klarowność to fundament

Jednym z najbardziej newralgicznych elementów we współpracy może być komunikacja. W zespole międzykulturowym klarowność to fundament, a styl komunikacji przekłada się na efektywność codziennych działań.

Używając prostego języka, ograniczając żargon branżowy i skróty myślowe, aktywnie słuchając, a w razie potrzeby, tłumacząc kluczowe pojęcia pracownik zyskuje pewność, że zadania oraz role we współpracy zostały zrozumiane i osoba odmienna kulturowo poradzi sobie z ich realizacją.

Informacja zwrotna

Trudno sobie wyobrazić efektywną komunikację bez feedbacku. Wyrażając informację zwrotną w sposób konstruktywny i oparty na faktach, a nie na emocjach, uczymy się nawzajem efektywnej współpracy, stając się ambasadorami kultury otwartości.

Rola współpracowników między-projektowych

Współpracownicy międzyprojektowi choć nie są stałymi członkami zespołu, łączą zespół z resztą organizacji, a czasami również z innymi kulturami korporacyjnymi.

  • Ich główna rola koncentruje się na przepływie informacji, zasobów i spójności kulturowej w całej firmie, często tłumaczą kontekst, transferują wiedzę o niepisanych zasadach, stylach komunikacji i priorytetach z jednego działu/projektu do drugiego.
  • Współpracując w zespole międzykulturowym, pomagają zrozumieć, jaki styl komunikacji (bezpośredni czy pośredni) preferuje inna jednostka organizacyjna. Pokazują, jak w innym dziale traktowane są terminy – czy punktualność jest krytycznie ważna, czy też ważniejsze są relacje i elastyczność?
  • Ponieważ widzą więcej, niż jeden projekt, mogą identyfikować i neutralizować stereotypy lub uprzedzenia, które mogą powstawać na styku różnych działów. Często rozpoznają, kiedy problem wynika z różnicy kulturowej (np. styl podejmowania decyzji), a nie z braku kompetencji. Zapewniają, że zespół międzykulturowy stosuje obowiązujące w firmie standardy w zakresie jakości, etyki i procedur, co jest kluczowe, gdy pracownicy pochodzą z różnych środowisk kulturowych i biznesowych.
  • Pomagają zespołowi zrozumieć schemat działania, np. kiedy uzyskać akceptację w hierarchicznym dziale i kto jest ostatecznym decydentem. Przekazują, jakie narzędzia, procesy lub rozwiązania sprawdziły się w innych, podobnych projektach międzynarodowych, zapobiegając w ten sposób powielaniu błędów.

Podsumowanie

Efektywna współpraca w zespole międzykulturowym zależy od naszej roli w organizacji i wymaga nieustannej ciekawości, empatii, świadomego przywództwa,  klarowności w komunikacji. Traktując różnice jako potencjał, a nie jako przeszkodę, różnorodność stanie się jednym z filarów dla dalszego rozwoju Twojej firmy.

FAQ

Jaka jest rola współpracy w rozwoju firmy?

Dziś współpraca staje się elementem kultury organizacyjnej, jedną z wartości nadrzędnych świadomie zarządzanych organizacji.

Jakie formy może przybierać współpraca zespołowa?

W zależności od naszej roli w organizacji (osoba liderska, indywidulany pracownik, współpracownik międzyprojektowy), współpraca zespołowa może przybierać różne formy.

Jaką motywację mają osoby odmienne kulturowo?

Osoby odmienne kulturowosą zainteresowane w swojej integracji w nowym miejscu pracy.

Jaka jest rola osób liderskich w zespole międzykulturowym?

Zachowania osoby na stanowisku liderskim bardzo często decydują o tym, czy zespół będzie otwarty na współpracę z osobą odmienną kulturowo. Osoba liderska ma realny wpływ na zbudowanie świadomości oraz bezpieczeństwa psychologicznego w zespole.

Jaka jest rola indywidualnych pracowników?

Poprzez swoje codzienne działania indywidualny pracownik nie tylko akceptuje różnorodność, ale ją współtworzy

Jaka jest rola współpracowników między-projektowych?

Współpracownicy projektowi łączą zespół z resztą organizacji, zapewniają przepływ informacji, pokazują jakie formy współpracy są preferowane w innych działach i projektach.

Przejdź do treści