- Pierwszy biznes
- Rozwój biznesu
Czy praca w handlu i gastronomii to opcja dla Ciebie?
Handel i gastronomia to branże, które są bardzo dynamiczne, a często i wymagające. To sektory, które oferują szeroki wachlarz możliwości zawodowych, dlatego warto zastanowić się, czy to opcja dla Ciebie. Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz swoją karierę, czy szukasz zmiany, praca w tych sektorach może być dla Ciebie interesującym wyzwaniem. Poniżej kilka kluczowych aspektów, które warto rozważyć przed podjęciem decyzji.
Jak pracuje się w handlu i gastronomii?
Praca w handlu obejmuje wszystkie aspekty związane ze sprzedażą towarów – od pracy na kasie, przez doradztwo klienta w butiku, po zarządzanie sieciami handlowymi. Natomiast gastronomia to szeroko rozumiana obsługa klienta w branży kulinarnej: od pracy jako kelner, przez gotowanie w kuchni restauracyjnej, aż po prowadzenie własnego lokalu czy sprzedaż szybkich przekąsek.
Nie nudzisz się! Obie te branże są bardzo dynamiczne, a każdy dzień w pracy jest inny. Oczywiście często wykonujesz powtarzalne czynności – jak chyba w każdej pracy – jednak specyfika pracy w tych miejscach bywa bardzo różnorodna. To idealna opcja dla osób, które lubią szybkie tempo.
Nawiązujesz nowe kontakty i znajomości. To dzień powszedni w sklepie czy restauracji. Codziennie odwiedzają Cię nowi klienci. Masz z nimi bezpośredni kontakt, więc Twoje umiejętności komunikacyjne będą tu kluczowe. Jeśli jesteś ekstrawertykiem, praca z klientami może być dla Ciebie źródłem ogromnej satysfakcji. Pamiętaj jednak, że wyzwaniem mogą być trudni, niekiedy roszczeniowi klienci. Na to też musisz być gotowy.
Uczysz się słuchać – przede wszystkim potrzeb i oczekiwań swoich klientów. Umiejętność słuchania jest bardzo ważna nie tylko w pracy, ale i w życiu prywatnym. Każdy dobry sprzedawca powinien być także dobrym mówcą i negocjatorem. Otwartość na kontakty międzyludzkie będzie tu bardzo pomocna!
Pomagasz swoim klientom podejmować decyzje. Lubisz rozmawiać z ludźmi i potrafisz budować relacje? To ogromny atut, który przyciągnie klientów. Dobry doradca-sprzedawca w sklepie to nie tylko osoba, która obsługuje klientów, ale przede wszystkim ktoś, kto potrafi stworzyć pozytywne doświadczenie zakupowe i budować zaufanie.
Uczysz się zarządzania czasem. Nie tylko swoim, ale także współpracowników. Praca w handlu i gastronomii często odbywa się na zmiany, także wieczorami i w weekendy. Musisz być na to gotowy i umiejętnie łączyć czas prywatny z zawodowym. Ważna jest także zdolność do pracy zespołowej – współpraca z kolegami to codzienność.
Rozwijasz kompetencje osobiste i nowe umiejętności. Pracując w handlu czy gastronomii masz możliwość rozwoju – od stanowisk podstawowych, takich jak sprzedawca czy pomoc kuchenna, do awansu na kierownika sklepu czy szefa kuchni. Praca w sklepie to pierwszy krok na drodze do zarządzania własnym biznesem. Po zdobyciu doświadczenia i wiedzy warto rozważyć otwarcie własnego sklepu, np. franczyzowego.
Masz wpływ na swoje wynagrodzenie. Wynagrodzenie w handlu i gastronomii często zależy od wyników czy wypracowanej liczby godzin. Pracując w branży gastro, możesz dodatkowo liczyć na napiwki. W handlu często stosuje się systemy prowizyjne uzależnione od wyników sprzedaży. W wielu miejscach pracy możesz liczyć także na pozapłacowe benefity – karty sportowe, zniżki pracownicze, bony świąteczne czy dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne.
Jesteś odpowiedzialny np. w handlu za kasy fiskalne, a w gastronomii za jakość serwowanych potraw. Często musisz czuwać także nad przestrzenią sklepową, aby przyciągnąć uwagę klientów. Wśród Twoich obowiązków może być także organizacja dostaw i zarządzanie magazynem. Pamiętaj, praca w sklepie czy restauracji wymaga odpowiedzialności w wielu obszarach – od obsługi klienta, przez zarządzanie towarem lub przygotowywanie potraw, aż po przestrzeganie standardów higieny i bezpieczeństwa.
Nie musisz mieć doświadczenia! Na wielu stanowiskach nie wymaga się doświadczenia, co czyni te branże idealnym wyborem dla młodych ludzi lub osób zmieniających zawód. Praca w sklepie czy w gastronomii często nie wymaga wcześniejszego doświadczenia, zwłaszcza na stanowiskach takich jak sprzedawca, kasjer czy pracownik magazynu. Wiele firm oferuje szkolenia wstępne, które pozwalają nowym pracownikom szybko opanować podstawowe obowiązki.
Sprawdź, czy biznes z Żabką jest dla Ciebie! Handel i Gastronomia w jednym
Franczyza Żabki to popularny model biznesowy, który przyciąga wiele przedsiębiorczych osób. Łączy handel z gastronomią. Dla tych, którzy marzą o własnym biznesie, ale nie są gotowi na duże inwestycje, współpraca z siecią może być atrakcyjnym rozwiązaniem. Wystarczy tylko ok. 5000 zł wkładu własnego na otwarcie sklepu (kwota pokrywa zakup kasy fiskalnej i koncesję).
Żabka oferuje sprawdzony i efektywny model, który ułatwia prowadzenie sklepu. Sieć zapewnia m.in. rozpoznawalną markę, z góry ustalone standardy działania czy polisę na biznes – czyli grupowe ubezpieczenie. To pierwsze w Polsce takie rozwiązanie dla franczyzobiorców. Żabka oferuje swoim franczyzobiorcom także szkolenia z zakresu zarządzania sklepem, obsługi klienta i sprzedaży. Sieć pomaga także w znalezieniu odpowiedniej lokalizacji.
Choć franczyza określa standardy i procedury, których należy przestrzegać, to franczyzobiorca ma swobodę w zarządzaniu codziennymi operacjami. Może podejmować decyzje związane z organizacją pracy czy optymalizacją wydatków, co pozwala mu dostosować działalność do swoich potrzeb.
Franczyza Żabki to świetny start dla początkujących przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swoje kompetencje w handlu i zarządzaniu. Udział w programie Bezpieczny Start to szansa, na przetestowanie czy prowadzenie sklepu Żabka jest dla Ciebie. Od dwóch do czterech tygodni możesz zdobywać doświadczenie w sklepie Żabka, poznając wszystkie stanowiska i uczyć się od doświadczonego przedsiębiorcy. Dzięki temu zweryfikujesz ten model biznesowy i po tym czasie możesz zadecydować, czy otworzyć własny sklep pod zielonym szyldem
Dowiedz się więcej o franczyzie w Żabce.
Podsumowanie
Praca w handlu i gastronomii to świetny wybór dla osób, które szukają dynamicznego środowiska i satysfakcji z obsługi klienta. Zanim zdecydujesz się na ten krok, dokładnie oceń swoje predyspozycje i potrzeby. Pamiętaj, że każda praca niesie za sobą zarówno korzyści, jak i wyzwania – kluczowe jest, by pasowała do Twojego charakteru i celów życiowych.