Po czym poznać że przyszedł czas na zmiany zawodowe
  • Pierwszy biznes
  • Rozwój biznesu

Profil zaufany – co to jest i dlaczego warto go posiadać? 

Brak ocen

Zespół Studium Przedsiębiorczości

Nie cierpisz wizyt w urzędach i stania w kolejkach? Marzysz, aby móc załatwić przynajmniej niektóre oficjalne sprawy przez internet? Będzie to możliwe, jeśli założysz profil zaufany. To narzędzie, które może zaoszczędzić Ci sporo czasu i nerwów! Czym dokładnie jest profil zaufany, jak działa, jak można go założyć? Sprawdź! 

Co to jest profil zaufany? 

Profil zaufany to środek identyfikacji elektronicznej, który umożliwia potwierdzenie swojej tożsamości w internecie. Za jego pomocą m.in. szybko i łatwo podpiszesz wirtualnie dokumenty, aby móc je przesłać elektronicznie do urzędu. W praktyce jest zatem porównywalny do podpisu kwalifikowanego lub innego podpisu elektronicznego. Podpis profilem zaufanym ma także taką samą wagę jak podpis odręczny.  

Ponadto profil zaufany pozwoli Ci logować się do systemów informatycznych administracji publicznej, w tym: Platformy Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS), Internetowego Konta Pacjenta (IKP) czy e-Urzędu Skarbowego. 

Funkcjonowanie profilu zaufanego jest regulowane przez ustawę  z 17 lutego 2005 o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 2070). 

Profil zaufany – dla kogo? 

Kto może założyć profil zaufany? Jest to bardzo szeroko dostępne narzędzie. Wystarczy: 

  • dysponować numerem PESEL, 
  • mieć pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych. 

Wyjątek stanowią osoby ubezwłasnowolnione oraz dzieci, które nie ukończyły 13. roku życia. 

Co istotne, sam profil zaufany również możesz założyć bez wychodzenia z domu. Wystarczy, że masz e-dowód lub konto osobiste w banku. Możliwe jest także np. przeprowadzenie wideo rozmowy z urzędnikiem. Oczywiście profil zaufany można założyć też osobiście w urzędzie. 

Podpisywanie dokumentów profilem zaufanym – jakie daje możliwości? 

Profil zaufany daje bardzo szerokie możliwości. Jest to rozwiązanie wpływające przede wszystkim na wygodę i oszczędność czasu użytkownika. Niezwykle przydatną funkcją jest m.in. podpisywanie dokumentów profilem zaufanym. Profil zaufany działa wówczas jak podpis elektroniczny. Podpiszesz nim dokumenty w formatach PDF, XML, DOCX i wielu innych.  

Pamiętaj! Podpis profilem zaufanym może mieć zastosowanie jedynie w sprawach urzędowych. Aby podpisywać elektronicznie dokumenty prywatne lub związane z prowadzoną działalnością (np. umowy biznesowe, umowy cywilne), potrzebny jest podpis kwalifikowany lub podpis elektroniczny. 

Profil zaufany – szybko załatwione sprawy urzędowe 

Gdy jednak wiesz już, jak podpisać dokument profilem zaufanym, załatwianie wielu urzędowych spraw staje się znacznie prostsze. Profil zaufany pozwoli Ci załatwić zdalnie takie sprawy biznesowe jak: 

  • zarejestrowanie działalności gospodarczej, 
  • złożenie PIT, 
  • złożenie JPK, 
  • uzyskanie informacji z KRS, 
  • uzyskanie podatkowej interpretacji ogólnej. 

Ponadto świetnie sprawdza się do składania różnego rodzaju wniosków, a także załatwiania spraw prywatnych. Dzięki niemu łatwo zgłosisz np. zgubienie dowodu osobistego, sprawdzisz liczbę swoich punktów karnych czy uzyskasz odpis aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu. Możesz też np. sprawdzić stan swojego konta emerytalnego i składkowego w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych albo wziąć udział w elektronicznej rekrutacji dziecka do przedszkola. 

Logowanie profilem zaufanym umożliwia korzystanie z usług elektronicznych takich jak: 

  • Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP), 
  • Internetowe Konto Pacjenta (IKP), 
  • Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS), 
  • e-Urząd Skarbowy, 
  • biznes.gov.pl. 

Nie da się zatem zaprzeczyć, że profil zaufany znacząco ułatwia życie – zarówno przedsiębiorcom, jak i osobom prywatnym. 

Jak założyć profil zaufany? 

Profil zaufany założysz na kilka sposobów. Najwygodniejsza jest metoda internetowa. Jeśli masz konto w banku, wystarczy że w procesie rejestracji do profilu zaufanego zalogujesz się w bankowości elektronicznej. Bank wirtualnie potwierdzi Twoje dane, co pozwoli na natychmiastowe uruchomienie usługi. 

Drugą metodą „zdalną” jest wykorzystanie e-dowodu. Jeśli masz taki dokument, możesz bez przeszkód założyć profil zaufany. Będzie to jednak wymagało pobrania i zainstalowania aplikacji mobilnej eDO App. Po jej uruchomieniu należy zeskanować kod QR, a następnie postępować według poleceń. Aplikacja poprosi Cię m.in. o wpisanie 6-cyfrowego numeru CAN z dowodu osobistego oraz podanie 4-cyfrowego kodu PIN, który został ustalony przy odbiorze dokumentu. Na koniec potrzebne będzie przyłożenie dowodu osobistego do telefonu. 

Wniosek o profil zaufany można też wypełnić online, a następnie potwierdzić swoją tożsamość osobiście w autoryzowanym punkcie. Do owych punktów należą np. wszystkie urzędy i niektóre placówki Poczty Polskiej. 

Czy profil zaufany wygasa? 

Należy pamiętać, że profil zaufany wygasa pod 3 latach od jego potwierdzenia. Przedłużenie jego ważności jest jednak bardzo proste. Wystarczy zalogować się na stronie pz.gov.pl i w szczegółach profilu znaleźć opcję „Przedłuż ważność lub zmień dane”. Dzięki temu zyskasz możliwość korzystania z profilu zaufanego prze kolejne 3 lata i ograniczysz swoje wyprawy do urzędów! 

Przeczytaj także: 

Innowacje w biznesie

Mądra kontrola kosztów

Nowe Kody PKD

Skip to content